Zijn cosmetica claims te mooi om waar te zijn?

​We krijgen de laatste tijd, zowel van consumenten als van professionele gebruikers, veel vragen naar de betrouwbaarheid van de claims die, vaak met veel toeters en bellen, op cosmeticaproducten vermeld worden. Hoog tijd dus om een aantal cosmetica claims weer eens onder de loep te nemen en even nader te verklaren.

 

 “Verstopt de poriën niet”: 
Is vooral bedoeld om aan te geven dat het product geen acné zal uitlokken of verergeren. 
‘Comedoon’ is het wetenschappelijke woord voor ‘mee-eter’. Met de term "comedogeen" wordt bedoeld dat de talgklieren in de huid verstopt kunnen raken. Mensen die last hebben van een vette huid en/of jeugdpuistjes wordt soms geadviseerd om cosmetica te gebruiken waarop staat ‘niet-comedogeen’. Deze cosmeticaproducten zouden het ontstaan van nieuwe mee-eters helpen voorkomen. 
Ook hier wringt het schoentje bij het feit dat er geen enkele goedgekeurde standaard of richtlijn is waaraan zo een product moet voldoen. Iedereen mag die claim op zijn product zetten, zelfs de fabrikant van de meest taaie stopverf.
Raadpleeg ook hier de achterkant van je product.. Heb je last van comedonen, kies dan een product dat niet te vettig is. Een gel of een lotion komen eerder in aanmerking dan een compacte, stugge crème.

 “Dermatologisch getest” of “dermatologisch goedgekeurd”:  
Dit betekend dat de fabrikant het product op vrijwilligers heeft getest. Wanneer de fabrikant, bij wijze van spreken, zijn product op zijn eigen huid smeert, heeft hij het “dermatologisch getest” en mag hij dat ook op zijn verpakking zetten. de term geeft ook niet aan wat de uitslag van de test is geweest. Het zegt ook niks over de kwaliteit van het product, enkel dat het “getest” is.
 “Dermatologisch getest” is dus gewoon een lege doos en absoluut misleidend. Als een product geen allergenen of andere slechte stoffen bevat hoeft het trouwens niet eens “dermatologisch getest” te worden. Ook hier spreekt de ingrediëntenlijst van het product weer voor zich.

“Speciaal ontwikkeld voor de rijpere huid”: 
 Hier mikt de fabrikant op de doelgroep 50+ waarvan hij maar aanneemt dat deze leeftijd ineens een super droge huid krijgt. Voor de duidelijkheid “leeftijd” is geen huidtype. Net als alle vrouwen heeft ook deze leeftijdsgroep gewoon te maken met een vette huid of droge huid of een gevoelige of gemengde huid.
Voor de goede orde: “leeftijd” is geen huidtype (zie blog). Boven de 50 zien we inderdaad meer rimpels en komen ook de eerste ouderdomsvlekjes. Maar net zoals alle vrouwen heeft ook deze leeftijdsgroep gewoon te maken met een vette huid of een droge huid of een gevoelige huid of een gemengde huid… Zelfs een onzuivere huid komt op die leeftijd nog regelmatig voor.
Voor een goede, individueel aangepaste, huidverzorging ga je nog altijd het beste naar een professional die, na een grondige huidanalyse, de voor jou meest geschikte producten, op basis van de ingrediënten waar jouw huid nood aan heeft,  zal adviseren.

“Specifiek ontwikkeld voor de man”: 
Met de komst van de “nieuwe” man zijn er ook tal van verzorgingsproducten op de markt gekomen die allemaal beweren de perfecte formule voor de mannenhuid te bevatten. De opbouw van de huid van mannen is inderdaad iets verschillend van die van vrouwen maar dat betekend niet dat ze helemaal andere producten moeten gebruiken.
De verpakking en de geur zorgen voor het specifiek “mannenproduct” niet de samenstelling. Ook voor mannen geldt dus gewoon: ‘stem je verzorging af op de noden van je huid’ en kies producten die vrij zijn van conserveringsmiddelen en geurstoffen, ook al maakt nu net dat geurtje een mannenproduct tot een “mannenproduct”.

Conclusie:
laat die marketingkreten gewoon links liggen! Iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook! Ga bij de keuze van je verzorging af op wat jou huid daadwerkelijk nodig heeft.
Vermijd producten met geurstoffen, conserveringsmiddelen, chemische UV filters en andere allergenen stoffen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.